Získejte rady a tipy pro další rozměr journalingu v rozhovoru, kde Viktorie Tiw, úspěšná blogerka a podnikatelka, sdílí, jak její vášeň pro psaní deníků byla základem pro její úspěšné podnikání v oblasti blogování. Zajímá vás, jak můžete svůj deník proměnit v mocný nástroj pro váš blog? Nevíte, jak na to? Viktoriiny zkušenosti a rady vám mohou poskytnout praktický náhled. Dozvíte se, jak deníkování ovlivňuje osobní rozvoj, jak může zvýšit vaše příjmy, a jak účinně propojit psaní s marketingem. Viktorie vám ukáže, jak z deníku vytvořit klíčový prvek vašeho podnikání a jaké kroky byste měli učinit, aby váš blog vyčníval a nebyl jen jedním z mnoha. Zjistěte, jak se dají běžné chyby při blogování překonat a jak psát s jistotou díky pravidelnému psaní deníku.
Jak jsem začala blogovat…
Mám radost Viktorie, že tě mohu jako bloggerku, ale i jako úspěšnou podnikatelku vyzpovídat. Jaké byly tvé začátky v blogování a co tě k tomu původně přivedlo?
Jsem moc ráda, že se mohu o své blogerské začátky podělit s tvojí komunitou. Před 17 lety jsem začala psát svůj první blog, a to jako formu online deníčku. Byl to takový můj veřejný online deníček z mého života. Později jsem přidala střípky z mé literární tvorby a sdílela jsem své první povídky. Na vysoké škole jsem narazila na slovo copywriting a začala se psaním živit. Byl to právě blog, který odstartoval moji kariéru a díky kterému jsem si splnila to, co mne baví. Psala jsem a vydělávala za to peníze. Dnes se specializuji přímo na svoji expertízu a tím je blogování. Pomáhám podnikatelkám vést blog, díky němu více vydělávat a přivádět snové klienty do svojí databáze a především ukazuji, jak s jeho obsahem dále hezky a efektivně pracovat na sítích a v jiných marketingových platformách. Za tu dobu, co bloguji, jsem se vzdělávala nejen u nás, ale především v zahraničí u skvělých blogerů, kteří vydělávají tisíce měsíčně a zkoumala, jak to dělají. Objevila jsem kouzlo blogování a jeho výhody. Ať už začneme psát z různých důvodů, může se naše psaní velmi rychle proměnit ve zdroj skvělého příjmu a to mnoha cestami.
Přiblížíš nám, o čem byl tvůj první blog a jak ses jako bloggerka vyvíjela? Co tě v psaní ovlivňovalo?
Jak už jsem zmiňovala před chvílí. Byl to takový můj veřejný online deníček z mého života. Později jsem přidala střípky z mé literární tvorby a sdílela jsem své první povídky. Můj život byl od útlého dětství o psaní a knihách. Pamatuji si, když jsem dostala svůj první deníček od maminky k narozeninám a začala si do něj psát své první zážitky. Do dnes ten deníček mám schovaný, stejně tak další, které jsem za ty roky popsala. Psala jsem si každý den, byl to můj zvyk, který mne bavil, ale tehdy jsem ještě netušila, že mne jednou psaní bude doopravdy živit.
Kdy jsem se rozhodla jít do blogování naplno?
Jaké hlavní změny jsi zaznamenala ve světě blogování během let tvé praxe až do dneška?
Musím říct, že blogování se moc nezměnilo. Spíš přístup lidí k samotnému blogu a to jak ho využívají. Zaměřuji se především na využití blogu v marketingu, kde ho vnímám jako velmi silný nástroj, který nám pomůže k srdci i peněžence klienta, pokud ho správně nastavíme. Díky moderním nástrojům se blogování hodně usnadnilo. Můžeme rychleji recyklovat náš obsah na sítě, přímo z blogu sdílet své články, nebo naopak posílat automatizované newslletery o novinkách.
Můžeš mi popsat moment, kdy jsi pochopila, že blogování je něco, čemu chceš věnovat svou kariéru?
Na to si moc dobře pamatuji. Bylo to krátce po tragické události v naší rodině, kdy jsem se tak nějak dostala do zaseknutého koloběhu. Práce jako copywriterka mne už nenaplňovala, dokonce jsem se nedokázala soustředit na ty marketingové texty natolik, abych mohla odvádět svou práci dobře. Po krátké pauze jsem si uvědomila, že se chci vrátit k blogování a rozjet svůj nový blog a skrze něj pomáhat a předávat své zkušenosti. Tehdy vznikl projekt Ženy v online světě. Postupně jsem zkoumala, co moje nová cílovka potřebuje a chce a začala na to tvořit digitální produkty, které mě velmi baví a přináší mi časovou i finanční svobodu.
Vývoj blogování a jeho význam
v současném marketingu
Jak se změnil tvůj přístup k blogování od tvých začátků po současnost?
Dnes už blog nevnímám jenom jako místo pro sdílení svých zážitků a mé vášně, ale především jako funkční marketingový nástroj pro můj byznys, díky kterému mohu žít život, který mne baví, dělat to, co mne baví a inspirovat další ženy k podobnému rozhodnutí.
Jak vnímáš blogování v současné éře videí, reels a jiných možností?
Blogování vnímám pořád jako to hlavní, čemu by se online podnikatelky měly věnovat. Je to i z toho důvodu, že jsem v době, kdy se cítíme zahlceni veškerým tím obsahem na sítích i celkově v online prostoru. I když jsou videa a reels skvělý způsob jak své znalosti předávat dál, stále je článek tou nejlepší formou, jak si může náš klient takzvaně vyzobat z obsahu to nejnutnější a nemusí dokoukat celé třeba hodinové video. Pokud však takový článek můžeme doplnit i o samotné video, nebo podcast, je to ještě lepší, protože jednak maximálně využíváme recyklaci obsahu, a zároveň článek přizpůsobíme i pro ty, co nechtějí číst, ale raději poslouchat. Zam ne je ideální začít článkem. Ten pak dál přetvářet na další formáty a díky tomu si udržet konzistentnost. Navíc, když mluvíme o jednom tématu vice, dostáváme se pod kůži svým klientům.
Jak propojit online prostředí s deníkem
Když jsme u psaní, vím, že stejně jako já, ráda píšeš deník. Jaký význam má tedy pro tebe psaní deníku a jak dlouho už si deník vedeš?
Zmiňovala jsem, že svůj první deník jsem dostala ve svých 11 letech, takže víc jak 18 let mám tento krásný zvyk. Deník mi pomáhá si utřídit myšlenky, zapsat si to nejdůležitější z toho daného dne a nezapomenout na to. Můj podnikateslký deník, který teď píši víc než klasický mi pomáhá vést své podnikání tou cestou, kterou jsem si zvolila a sledovat své pokroky, abych je viděla.
Jak bys ze svého pohledu porovnala blogování a psaní deníku? V čem se podobají a v čem se liší?
Jak jsem si za ty roky všimla, blogování a psaní deníku mají několik společných prvků, ale také se od sebe liší. Začněme třeba tím, že obě aktivity jsou formou psaní. Blogování i psaní deníku umožňují autorovi vyjádřit své myšlenky a zkušenosti slovy. Ale tam, kde se od sebe trochu odlišují, je jejich cíl a publikum. Blogování je obvykle zaměřeno na širší čtenářskou základnu a může mít konkrétní téma či cíl, zatímco psaní deníku bývá soukromější a slouží spíše k osobní reflexi a záznamu událostí. Ale obě tyto aktivity mohou sloužit k reflexi a prozkoumání svých myšlenek a pocitů.
Jak využít deník v blogování
Jaké techniky nebo metody z journalingu bys doporučila blogerům k lepšímu vyjadřování? A co pomáhá konkrétně tobě?
Existuje několik technik, které mohou blogerům pomoci zdokonalit své vyjadřování. Jedna z nich je tzv. svobodný zápis. To znamená, že se autor nechá unést proudem svých myšlenek a píše bez jakékoliv sebekritiky. Tímto způsobem může objevit nové nápady a způsoby, jak lépe komunikovat. Další užitečnou technikou jsou tzv. podněty neboli prompts. Ty mohou pomoci vyvolat inspiraci a rozvinout nové nápady pro blogové příspěvky. A samozřejmě, nezapomeňme na reflexi. Pravidelné psaní do deníku a zaměření se na své pocity, úspěchy a výzvy může autorovi pomoci lépe se poznat a tím i lépe komunikovat skrze svůj blog.
Jakým způsobem využíváš journaling v tvém podnikání a při psaní?
Abych řekla pravdu, zatím jsem s journalingem na začátku. Chtěla bych ho ale víc využívat, abych si třídila své myšlenky, cíle a vize ve svém osobním i podnikatelském životě.
Síla deníku
Jaký největší osobní přínos ti přineslo pravidelné vedení deníku?
Vzpomínky. Díky psaní deníku jsem si mohla zachovat hodně krásných vzpomínek, na které bych jinak zapomněla. Ty pocity, myšlenky to vše jsem si zapisovala a po letech, když čtu třeba vzpomínky na svoji první lásku, tak se dnes usmívám a jsem ráda, protože hodně těch zápisků se pak dostalo do mých příběhů.
Vraťme se nyní k blogování. Jak tě nasměrovalo tvé psaní k tomu, co děláš teď a k tvé profesi podnikatelské parťačky a dá se říci učitelky blogování pro podnikatele? Můžu to tak nazývat? A popiš mi prosím, čím se momentálně nejvíce zabýváš?
Ano, jsem taková byznys parťačka pro podnikatelky, která je naučí blogovat. Začalo to s novým blogem. Zjistila jsem, že chci podnikatelkám pomáhat objevit sílu a potenciál blogu a také je naučit tento blog využít na maximum v jejich podnikání. Začala jsem na toto téma tvořit kurzy a nabízet službu, kde je to učím a kde jim pomáhám k úspěšným a ziskovým blogům.
Co momentálně tvořím?
Máš nějaké nové projekty, na kterých aktuálně pracuješ? Přiblížíš nám je?
Momentálně žádné nové projekty nemám. Zaměřila jsem se na aktualizaci stávajících programů a doplnění o novinky, které se v oblasti blogování dají využít jako je třeba AI a další užitečné nástroje.
Jaké výzvy tě čekají v blízké budoucnosti?
Tou největší výzvou je, že bych chtěla začít publikovat články mnohem častěji. Kvůli práci pro klientky přispívám na blog nepravidelně a podle toho, zda mám vůbec o čem psát. Pokud ne, nepíši, protože to pak nemá smysl. Nicméně začalo se mi kupit hodně témat, které klientky zajímají a také rozhovory a příběhy žen z mé komunity, proto chci začít publikovat už každý týden a všechny tyto nápady sepsat a posdílet.
Mou hlavní vizí je, že je chci naučit ženy
vnímat blog jako jejich online vizitku
Jaká je tvá vize nebo hlavní poselství, které chceš sdělit svým čtenářkám prostřednictvím svého blogu?
Tou hlavní vizí je, že je chci naučit vnímat blog jako jejich online vizitku. Místo, kde se mohou realizovat, budovat svoji značku a ukázat svou expertízu. Nerušeně a neomezeně. Tím myslím počet slov, které nemusí nijak zkracovat, narozdíl od příspěvků na sítě. Především jim chci ukázat jeho výhody z dlouhodobého hlediska. Když si to vezmeme tak, že podnikatelka napíše skvělý příspěvek na sítě, který je však už za pár hodin zapadnutý mezi ostatními, není to vůbec efektivní. Naopak jakmile publikuji jednou obsahově hodnotný článek na svém blogu, mohu na něj odkazovat a vést návštěvnost ještě týdny, měsíce i roky poté, co vyšel. A pokud ho správně nastavím a propojím se svým magnetem, nebo nabídkou, budu z něj mít užitek stále a když k tomu přidám SEO, tak se ani nemusím snažit moc tento příspěvek propagovat, ale lidi si ho najdou sami. To je efektivní nemyslíš?
Jakou roli hrají sociální média ve tvém podnikání a jak je integruješ do svých článků?
Sociální sítě vnímám jako něco, kde sdílím povědomí o tom, co dělám a o svém blogu velmi minimalisticky. Spíše takové útržky, kterým nevěnuji příliš pozornosti a jen si s nimi hraji a snažím se z nich dostat návštěvnost na svůj blog. Facebook, Instagram i Pinterest jsou pro mne jen místa, kde propaguji svůj blog a sbírám kontakty do databáze a komunikuji přímo se svou komunitou. Naopak YouTube je pro mě něco, čemu bych se chtěla začít víc věnovat, protože tam vidím také potenciál z dlouhodobého hlediska. Navíc se videa dají skvěle propojit s obsahem v článku.
Jak začít ?
Jaké kroky bys doporučila začínajícím blogerkám?
Pokud se necítí na to jít a hned začít ve velkém, zkuste si mikroblogování. Co to je a jak začít se dozvíš v mém článku na blogu. A pokud už to s blogováním myslí vážně, pak jim doporučuji moji akademii blogování, kde je vše naučím.. Přivádět nové kontakty i příjem.
Jaké jsou nejčastější chyby, kterých se blogerky dopouštějí, a jak se jim dají vyhnout?
Nejčastější chyba, kterou dělají je, že jejich články nemají jasný cíl a dostatečně je nepromují na sítích. To že napíši skvělý článek je perfektní, ale pokud jim nesbírá kontakty nebo neprodává, pak je to jen “výplňový” článek. Ano, pišme i takové. I já je mám, ale většina obsahu by měla budovat naši komunitu, nebo prodávat. To je cíl ziskového a funkčního psaní. No a pokud už takové články máme, pak je třeba s nimi pracovat. Neustále je sdílet, přivádět na ně nové čtenáře a vytěžit z toho obsahu maximum. A to je jedna z prvních věcí, které své klientky na konzultacích učím. Vedu je krok za krokem k tomu, aby jejich blog splňoval svůj účel a fungoval pro jejich byznys maximálně efektivně.
Rada na konec
Jakou jednu radu bys chtěla na závěr dát našim čtenářkám, které chtějí využít psaní deníku nebo blogu pro svůj osobní a profesní rozvoj?
Na začátek si udělat myšlenkovou mapu svého tématu. U mě je to třeba blogování. A maximálně se rozepište o tom, co s vašim tématem souvisí. U mne by to bylo třeba: jak vydělávat, blog jako marketingový nástroj, automatizace blogu, jak napsat dokonalý článek, jeho SEO, návštěvnost apod. Následně vznikne nepřeberné množství témat o kterých můžeme začít psát na svém blogu. Pokud víme o čem psát, už nám nic nebrání v tom, začít! Často totiž slyším, že podnikatelky neví, o čem psát. Když si ale své téma rozeberu do hloubky zjistím, že těch témat tam je opravdu hodně. O všem se totiž dá blogovat.
Na závěr, kam nás pozveš? Máš nějakou novinku?
Každá z nás má unikátní příběh, který může oslovit a obohatit ostatní. Blogování je fantastický způsob, jak sdílet vaše zkušenosti, myšlenky a nápady se světem. A víte co? Nemusíte na této cestě být samy. Připojte se k mojí soukromé skupině na Facebooku „Ženy v online světě“ a staňte se součástí komunity, která vám poskytne vše potřebné pro váš start! Buďte vidět a sdílejte svůj příběh a expertízu skrze psaní. Blog je naše vizitka, tak ji společně vyšperkujme k dokonalosti třeba v mojí nové službě Byznys parťačka – péče blogu na zkoušku. Stačí napsat přes messenger nebo e-mail a já vám pošlu víc informací.
Viktorie Tiw je vášnivá blogerka a zakladatelka blogovací akademie, která své zkušenosti využívá k podpoře žen v online světě. S více než 17 lety praxe v oblasti blogování a copywritingu, Viktorie převádí svou vášeň do vzdělávacích programů a personalizovaných služeb pro aspirující podnikatelky. Její projekt „Ženy v online světě“ nabízí prostor pro ženy, které se chtějí naučit, jak efektivně využívat obsah k rozvoji svého byznysu. V rámci blogovací akademie Viktorie poskytuje kurzové a mentoringové programy, které ženám umožňují získat nezbytné dovednosti pro úspěch ve světě digitálního marketingu. Viktorie také nabízí unikátní službu „Byznys parťačka“, kde poskytuje individuální podporu a know-how v oblasti blogování, pomáhá klientkám vytvářet a optimalizovat jejich online přítomnost. Tímto způsobem podporuje ženy v jejich snaze o nezávislost a úspěch na internetu.
A pokud vás zaujalo psaní deníku, zvu tě do projektu Deníkování, kde se dozvíte o journalingu více. Získáte představu o tom, co metoda psaní deníku journaling obnáší, naučíte se různá cvičení a můžete si stáhnout pracovní listy. Přidejte se do mé skupiny „Pojď si psát deník“, na fan page Deníkování nebo sledujte můj osobní profil, kde sdílím své osobní zkušenosti o svém psaní. Nově nabízím také unikátní sebeláskový workbook Otevři se lásce k sobě, který vás provede mnoha zajímavými journalingovými cvičeními, obsahuje deníkové otázky i úvod do sebelásky. Nově za zaváděcí cenu.